[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W takich przypadkach tÅ‚umaczenie stara siÄ™ wiernieoddać myÅ›l Latiniego, a nie oryginaÅ‚u.Odnosi siÄ™ to przede wszystkim do Biblii(której tekst traktowany jest czasem w Skarbcu bardzo dowolnie, np.II, 127, l,cytat z listu Å›w.PawÅ‚a do Kolosan, zamiast  miÅ‚oÅ›ci   miÅ‚osierdzie ) oraz dopoetów Å‚aciÅ„skich, których sÅ‚owa Latini czÄ™sto przytacza niezbyt dokÅ‚adnie.Je-żeli tekst Latiniego jest zgodny z oryginaÅ‚em, wówczas w przekÅ‚adzie na ogółuwzglÄ™dniano dostÄ™pne polskie tÅ‚umaczenie danego cytatu.MaÅ‚gorzata Frankowska-TerleckaTeresa Giermak-ZieliÅ„ska KsiÄ™ga I 1.TA KSIGA NAZYWA SI  SKARBIEC I MÓWI O POCZTKUWSZYSTKICH RZECZY1.Ta ksiÄ™ga nazywa siÄ™ Skarbiec.Tak bowiem jak pan możny, chcÄ…c zebraćw niewielkim pomieszczeniu rzeczy najwiÄ™kszej wartoÅ›ci  nie tylko dla wÅ‚a-snej przyjemnoÅ›ci, ale dla powiÄ™kszenia wÅ‚adzy i umocnienia swych wÅ‚oÅ›ci, takw czasie wojny, jak i pokoju  kÅ‚adzie tam zgodnie ze swym zamysÅ‚em najdroższeprzedmioty i najcenniejsze klejnoty, tak też materia tej ksiÄ™gi skÅ‚ada siÄ™ z mÄ…dro-Å›ci, która jest wyciÄ…giem ze wszystkich części filozofii, ujÄ™tym w zwiÄ™zÅ‚Ä… caÅ‚ość.Pierwsza część tego skarbca jest podobna do gotowego grosza wydawanego narzeczy niezbÄ™dne, to znaczy traktuje ona o poczÄ…tku czasów, o dawnoÅ›ci starychhistorii, o ustanowieniu Å›wiata i o naturze wszystkich rzeczy.2.A wszystko to należy do teorii, która jest pierwszÄ… częściÄ… filozofii, wedÅ‚ugtego, co ta ksiÄ™ga mówi dalej.I tak jak bez pieniÄ™dzy nie byÅ‚oby miÄ™dzy dziaÅ‚ania-mi ludzi żadnego zwiÄ…zku, który by ich Å‚Ä…czyÅ‚, tak też żaden czÅ‚owiek nie możezrozumieć dobrze innych zagadnieÅ„, jeÅ›li nie pozna pierwszej części ksiÄ™gi.3.Druga część, rozważajÄ…ca cnoty i wystÄ™pki, zÅ‚ożona jest ze szlachetnychkamieni, dajÄ…cych czÅ‚owiekowi przyjemność i umacniajÄ…cych cnotÄ™.Mówi ona,jakie rzeczy winno siÄ™ czynić, a jakich nie, i dlaczego; te zagadnienia należą dodrugiej i trzeciej części filozofii, to znaczy praktyki i logiki.4.Trzecia część skarbca skÅ‚ada siÄ™ ze szczerego zÅ‚ota, uczy ona czÅ‚owiekamówić podÅ‚ug reguÅ‚ retoryki i poucza, jak wÅ‚adca powinien rzÄ…dzić swymi pod-danymi, szczególnie wedÅ‚ug zwyczajów wÅ‚oskich; to wszystko należy do drugiejczęści filozofii, czyli do praktyki.I jak zÅ‚oto przewyższa wszystkie inne meta-le, tak nauka o dobrej wymowie i o rzÄ…dzeniu ludzmi jest najszlachetniejsza zewszystkich nauk na Å›wiecie.A ponieważ skarb, który tu siÄ™ znajduje, winien byćoddany jedynie czÅ‚owiekowi godnemu tak wielkiego bogactwa, dajÄ™ go tobie, mi-Å‚y i zacny przyjacielu7, gdyż moim zdaniem naprawdÄ™ na to zasÅ‚ugujesz.5.Nie twierdzÄ™, że ta ksiÄ™ga jest wyciÄ…giem z mojej wÄ…tÅ‚ej mÄ…droÅ›ci ani z mejwÅ‚asnej wiedzy; niczym plaster miodu, zebranego z różnorodnych kwiatów, jestona zÅ‚ożona z godnych podziwu wypowiedzi autorów, którzy przed naszymi cza-sami zajmowali siÄ™ filozofiÄ…, każdy podÅ‚ug tego, co wiedziaÅ‚ o jej części.CzÅ‚o-wiek bowiem nie może znać jej caÅ‚ej, gdyż jest ona korzeniem, z którego wyrasta-jÄ… wszystkie znane ludziom nauki.Filozofia jest jak żywe zródÅ‚o, skÄ…d wypÅ‚ywaw rozmaite strony wiele strumieni i jedni pijÄ… z jednego, drudzy z drugiego; jestjednak różnica: mimo że ze zródÅ‚a filozofii jedni pijÄ… wiÄ™cej, inni mniej, zródÅ‚opozostaje niewyczerpane.7 MiÅ‚y i zacny przyjaciel to nie znany z imienia możny i bogaty przyjaciel Latiniego, dzielÄ…cyz nim we Francji los wygnaÅ„ca po bitwie pod Montaperti.Temu przyjacielowi Latini zadedykowaÅ‚Skarbiec wiedzy.Oprócz niniejszej wzmianki wspomina o nim jeszcze kilkakrotnie w III ksiÄ™dze.42 6.Dlatego Boecjusz mówi w ksiÄ™dze O pocieszeniu8, że widzi filozofiÄ™ napodobieÅ„stwo damy obdarzonej tak cudownÄ… zdolnoÅ›ciÄ… i mocÄ…, iż dziÄ™ki nimpotrafi ona, wedle upodobania, wzrastać, aż czoÅ‚o jej siÄ™gnie gwiazd i nieba, i zaj-mować siÄ™ wszystkim, co znajduje siÄ™ w górze i na dole, podÅ‚ug prawa i prawdy.I tak zaczyna siÄ™ moja opowieść, ponieważ po dobrym poczÄ…tku nastÄ™puje dobrykoniec.Nasz cesarz mówi w ksiÄ™dze O prawie9 że poczÄ…tek jest najważniejszÄ…częściÄ… każdej sprawy.7.A jeÅ›li ktoÅ› zapyta, dlaczego ta ksiÄ™ga zostaÅ‚a napisana w mowie francu-skiej, chociaż ja jestem Italczykiem, odpowiem, że jest tak z dwóch powodów: popierwsze dlatego, że jestem we Francji, po drugie zaÅ› dlatego, że mowa francuskajest najdoskonalsza i najpowszechniejsza ze wszystkich jÄ™zyków.2.O FILOZOFII I JEJ CZZCIACH1.Filozofia to prawdziwe badanie rzeczy naturalnych, boskich i ludzkich w ta-kim stopniu, w jakim może je zrozumieć czÅ‚owiek.StÄ…d ludzie, którzy przykÅ‚a-dali siÄ™ do badania i poznawania prawdy o tych trzech sprawach, o których mówifilozofia, to jest o boskoÅ›ci, o rzeczach naturalnych i ludzkich, stali siÄ™ prawymisynami filozofii i dlatego nazwano ich filozofami.2 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angela90.opx.pl