[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na podstawie obserwacji praktycznej realizacji polityki budżetowej w Pol­sce i w innych krajach można stwierdzić, że istotnym czynnikiem jest ksztaÅ‚­towanie siÄ™ wydatków, czyli poziom realizowanych zadaÅ„ w okresach prze­szÅ‚ych.StÄ…d też bardzo powszechnÄ… metodÄ…, która wciąż jest wykorzystywanado prognozowania wydatków budżetowych, jest metoda historyczna, zwanatakże metodÄ… przyrostowÄ… (incremental budgeting).IstotÄ… tej metody jestprognozowanie wydatków na nastÄ™pny okres w oparciu o poziom realizacjizadaÅ„ w okresie poprzednim lub w okresach poprzedzajÄ…cych dany rok (o-kres) budżetowy48.BiorÄ…c pod uwagÄ™ staÅ‚y trend wzrostowy wydatków publicznych, stale dos­konali siÄ™ metody ich racjonalnego i oszczÄ™dnego wydatkowania.Dotychczasstosowana metoda historyczna nie speÅ‚nia oczekiwaÅ„ w tym zakresie49.Decyzjebudżetowe powinno siÄ™ podejmować nie tylko w oparciu o bieżący stan potrzeb1 stan realizacji zadaÅ„, ale także (lub przede wszystkim) w oparciu o prognozo­wane potrzeby w okresach bliższej i dalszej przyszÅ‚oÅ›ci50.StÄ…d praktyka i teoriaw zakresie zarzÄ…dzania sektorem publicznym, ale także i komercyjnym, wy­pracowaÅ‚a kilka metod budżetowania jako tych instrumentów, które pomagajÄ…w jak najefektywniejszym sposobie alokowania posiadanych zasobów, a przezto zapewniajÄ… realizacjÄ™ zadaÅ„ zaÅ‚ożonych w planach danej jednostki samorzÄ…duterytorialnego.Do metod tych należą51:" metoda planowania wydatków zgodnie z ich rodzajowym (budżetowym)ukÅ‚adem klasyfikacyjnym (line-item budgeting)," programowanie budżetowe (program budgeting),47Por.E.Hempenstall Being Successful in Budgeting, Blackball Publishing, Dublin 1999, s.3-4.48Por.M.Dylewski, B.Filipiak, A.Szewczuk op.cit, s.290.49Por.ibidem, s.290.50Por.V.B.Lewis Toward a Theory of Budgeting,  Public Administration Review" 1952, nr 12.51Por.G.A.Gianakis, CP.McCue op.cit., s.19-3836 " zadaniowe planowanie wydatków (performance budgeting)," metoda planowania z podstawÄ… zerowÄ… (zero-based budgeting)," planowanie wydatków w oparciu o oczekiwane rezultaty (results-orientedbudgeting).WiÄ™kszość nowoczesnych metod planowania wydatków budżetowych opartajest na technikach analitycznych, poszukujÄ…cych odpowiedzi na pytanie o efek­tywność i skuteczność realizowanych zadaÅ„ lub programów.Ma to na celuprzede wszystkim odejÅ›cie od tradycyjnego, automatycznego podziaÅ‚u Å›rodkówbudżetowych na finansowanie zadaÅ„ lub programów, co ma peÅ‚ne uzasadnieniena podstawie przyjÄ™tych technik analitycznych i porównaÅ„ z oczekiwanymiwynikami czy też rezultatami.1.5.Kontrola i audytWyznacznikiem zwiÄ™kszania sprawnoÅ›ci funkcjonowania gospodarki finansowejjednostek samorzÄ…du terytorialnego sÄ… procedury prowadzenia kontroli i au­dytu.W realizacji powyższych celów szczególnÄ… rolÄ™ odgrywa kontrola.Kontrolajest regulacjÄ… dziaÅ‚aÅ„, prowadzonÄ… w taki sposób, aby uÅ‚atwić osiÄ…gniÄ™cie przy­jÄ™tych celów52.Kontrola może być skoncentrowana na dowolnym obszarzedziaÅ‚alnoÅ›ci, ale zazwyczaj przebiega dwukierunkowo: w obszarze zasobów i naokreÅ›lonym szczeblu.Celem kontroli jest  badanie zgodnoÅ›ci postÄ™powaniaz obowiÄ…zujÄ…cymi aktami prawa, a także badanie efektywnoÅ›ci i ocena faktycz­nych realizacji procesów"53 zachodzÄ…cych w podmiotach i jednostkach podsek-:ora samorzÄ…dowego.Tak okreÅ›lony cel wskazuje na legalność dziaÅ‚ania, jakrównież na efektywność opisanÄ… przez dwa parametry: osiÄ…gniÄ™te korzyÅ›ci i po­niesione nakÅ‚ady.Zadaniem kontroli jest wykrywanie negatywnych zjawisk w dziaÅ‚alnoÅ›cipodmiotów i jednostek sektora publicznego, ustalanie ich przyczyn, rozmiarówi skutków oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za wystÄ…pienie odchyleÅ„.Ważnym zadaniem jest również wskazanie możliwoÅ›ci, trybu i sposobu usuniÄ™­cia negatywnych zjawisk oraz stworzenie procedur majÄ…cych na celu zapobie­Å¼enie wystÄ…pieniu w przyszÅ‚oÅ›ci negatywnych zjawisk podobnego typu.Zatem>Ä… to zadania zmierzajÄ…ce do wykrywania faktów, analityczne i nacelowane nazapobieganie54.KontrolÄ™ w sektorze publicznym Å‚Ä…czy siÄ™ z zasadÄ… okreÅ›lonÄ… w usta­wie o finansach publicznych, wskazujÄ…cÄ… na sposób wykonania zadaÅ„.Za­dania powinny być wykonane  zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji,gwarantujÄ…cymi wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczÄ™dny i termi-52Por.R.W.Griffin Podstawy zarzÄ…dzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2001, s.585.33J.Uryga, A.KoÅ›mider Problemy kontroli gospodarczej, PWE, Warszawa 1984, s.25.24Por.M.Dylewski, B.Filipiak, A.Szewczuk op.cit., s.158.37 nowy"55.Oznacza to wskazanie na racjonalne dziaÅ‚anie, czyli charakteryzujÄ…cesiÄ™ Å‚adem i sprawnoÅ›ciÄ…56.Sprawność opiera siÄ™ na: skutecznoÅ›ci, czyli osiÄ…gal-noÅ›ci celu, ekonomicznoÅ›ci, czyli oszczÄ™dnym i wydajnym dziaÅ‚aniu, korzyst-noÅ›ci, czyli dziaÅ‚aniu przynoszÄ…cym nadwyżkÄ™ wartoÅ›ci użytecznych wynikównad kosztami57.KontrolÄ™ w sektorze publicznym można podzielić na zewnÄ™trznÄ… i wew­nÄ™trznÄ….Kontrola zewnÄ™trzna jest kontrolÄ… wykonywanÄ… w podmiotach i jed­nostkach sektora publicznego przez organy i instytucje zewnÄ™trzne w stosunkudo kontrolowanego.Instytucje i organy te wykonujÄ… kontrolÄ™ z mocy nadanegoim prawa, przy czym czynnoÅ›ci kontrolne mogÄ… być dla jednych zadaniempodstawowym, a dla innych zadaniem wykonywanym jako dziaÅ‚alność uboczna.Kontrola wewnÄ™trzna jest rozumiana jako wybór i wykorzystanie możliwoÅ›ciludzkich, zasad organizacji i Å›rodków technicznych przystosowanych do specyfikidanej jednostki organizacyjnej i wÅ‚aÅ›ciwych dla zapobiegania lub co najmniejszybkiego wykrywania bÅ‚Ä™dów i nadużyć5S [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angela90.opx.pl