[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tantra Matki określa naturę umysłu jako “umysł pier­wotny".Jest on jak ocean, a zwyczajny umysł jest jak rzeki, jeziora i zatoczki, które biorą udział w naturze oceanu i wra­cają do niej, ale chwilowo istnieją jako pozornie odrębne for­my.Poruszający się umysł porównuje się również do bąbel­ków w oceanie pierwotnego umysłu, które bez przerwy tworzą się i rozpuszczają, w zależności od siły wiatrów karmy.Natu­ra oceanu pozostaje jednak bez zmiany.Rigpa powstaje w sposób spontaniczny z podstawy.Jej aktywność jest nieustanną manifestacją, wszystkie zjawiska pojawiają się, nie zakłócając jej w żaden sposób.Efektem cał­kowitego spoczywania w naturze umysłu są trzy ciała Buddy (kaje): dharmakaja, która jest esencją pozbawioną myśli, sam­bhogakaja - nieprzerwana manifestacja oraz nirmanakaja ­nie pogrążona w iluzji współczująca aktywność.Rigpa podstawy i rigpa ścieżkiW kontekście praktyki określa się dwa rodzaje rigpy.Cho­ciaż jest to tylko rozróżnienie pojęciowe, może okazać się po­mocne w zrozumieniu nauk.Pierwsza, rigpa podstawy, jest wszechprzenikającą fundamentalną świadomością podstawy (khyab-rig).Każda istota, która posiada umysł, ma również tę świadomość- tak buddowie, jak i istoty przebywające w sam­sarze- i z tej właśnie świadomości powstają wszystkie umysły.Drugim rodzajem rigpy jest powstająca wrodzona świa­domość ścieżki (sam-rig), która stanowi jednostkowe do­świadczenie podstawowej świadomości wszechprzenikającej.Nazywa się ją rigpą ścieżki, ponieważ odnosi się ona do bez­pośredniego doświadczenia rigpy, które mieli jogini, kiedy wkraczali na ścieżkę praktyki dzogczen i otrzymywali nauki wprowadzające, inicjacje i przekaz.Rigpy tej nie można urze­czywistnić w doświadczeniu, dopóki nie wprowadzi się w nią praktykującego.Potencjał do zamanifestowania się rigpy ścieżki wypływa z tego, że nasze umysły powstają z pierwotnej świadomości podstawy.Kiedy bezpośrednio pozna się ową pierwotną świa­domość, nazywamy ją wrodzoną świadomością i to właśnie jest ścieżka, którą podąża jogin.W tym kontekście pierwot­ną, czystą świadomość określamy mianem rigpy, a rigpę, która pojawia się na duchowej ścieżce mianem rang-rig.Pierwsza jest jak śmietana, a druga jak masło - obie składają się z tej samej substancji, ale aby wyprodukować masło, trzeba się trochę pomęczyć.Jest to rigpa pojawiająca się lub inaczej rig­pa ścieżki, ponieważ wkraczamy na nią, porzucamy ją i z pow­rotem wpadamy w poruszający się umysł.Pojawia się w na­szym doświadczeniu z przerwami.Rita jest jednak zawsze obecna - pierwotna rigpa podstawy jest obecnością, nie po­wstaje i nie znika - bez względu na to, czy ją rozpoznamy, czy nie.3.PODSTAWA: KUNSZIKunshi (wym.kunszi), podstawa wszelkiej egzystencji i ma­terii oraz umysłów czująrych istot, jest nierozdzielną jednością pustki i przejrzystości, również zwanych przejrzystym światłem.Jest to to samo przejrzyste światło z jogi snu (kunsziw naukach dzogczen nie jest tym samym, co ta, do której odwołuje się szkoła sutr cittamatra, gdzie kunszi czy inaczej alajavijnana opi­suje neutralną, ale nieoświeconą świadomość umysłu, która za­wiera wszystkie kategorie myśli i śladów karmicznych).Esencją kunszi jest pustka (sunjata).Jest to nieograniczo­na, absolutna przestrzeń, pozbawiona zjawisk, wrodzonej egzystencji, pojęć i granic.Jest to pusta przestrzeń, która wydaje się być czymś zewnętrznym, pusta przestrzeń, którą zamieszkują obiekty, pusta przestrzeń umysłu.Kunszi nie jest ani wewnątrz, ani na zewnątrz, nie można powiedzieć, że ist­nieje (ponieważ jest niczym), ani że nie istnieje, (ponieważ jest samą rzeczywistością).Jest nieograniczona, nie można jej zniszczyć ani stworzyć: nigdy się nie narodziła i nigdy nie umiera.Język, który ją opisuje, z konieczności pogrąża się w paradoksach, ponieważ kunszi jest poza dualizmem i poza pojęciami.Każda językowa konstrukcja, która próbuje ją ob­jąć, jest z góry błędna i może jedynie wskazać na to, czego nie jest w stanie ogarnąć [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angela90.opx.pl