[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tantra Matki okreÅ›la naturÄ™ umysÅ‚u jako “umysÅ‚ pierÂwotny".Jest on jak ocean, a zwyczajny umysÅ‚ jest jak rzeki, jeziora i zatoczki, które biorÄ… udziaÅ‚ w naturze oceanu i wraÂcajÄ… do niej, ale chwilowo istniejÄ… jako pozornie odrÄ™bne forÂmy.PoruszajÄ…cy siÄ™ umysÅ‚ porównuje siÄ™ również do bÄ…belÂków w oceanie pierwotnego umysÅ‚u, które bez przerwy tworzÄ… siÄ™ i rozpuszczajÄ…, w zależnoÅ›ci od siÅ‚y wiatrów karmy.NatuÂra oceanu pozostaje jednak bez zmiany.Rigpa powstaje w sposób spontaniczny z podstawy.Jej aktywność jest nieustannÄ… manifestacjÄ…, wszystkie zjawiska pojawiajÄ… siÄ™, nie zakłócajÄ…c jej w żaden sposób.Efektem caÅ‚Âkowitego spoczywania w naturze umysÅ‚u sÄ… trzy ciaÅ‚a Buddy (kaje): dharmakaja, która jest esencjÄ… pozbawionÄ… myÅ›li, samÂbhogakaja - nieprzerwana manifestacja oraz nirmanakaja Ânie pogrążona w iluzji współczujÄ…ca aktywność.Rigpa podstawy i rigpa Å›cieżkiW kontekÅ›cie praktyki okreÅ›la siÄ™ dwa rodzaje rigpy.ChoÂciaż jest to tylko rozróżnienie pojÄ™ciowe, może okazać siÄ™ poÂmocne w zrozumieniu nauk.Pierwsza, rigpa podstawy, jest wszechprzenikajÄ…cÄ… fundamentalnÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… podstawy (khyab-rig).Każda istota, która posiada umysÅ‚, ma również tÄ™ Å›wiadomość- tak buddowie, jak i istoty przebywajÄ…ce w samÂsarze- i z tej wÅ‚aÅ›nie Å›wiadomoÅ›ci powstajÄ… wszystkie umysÅ‚y.Drugim rodzajem rigpy jest powstajÄ…ca wrodzona Å›wiaÂdomość Å›cieżki (sam-rig), która stanowi jednostkowe doÂÅ›wiadczenie podstawowej Å›wiadomoÅ›ci wszechprzenikajÄ…cej.Nazywa siÄ™ jÄ… rigpÄ… Å›cieżki, ponieważ odnosi siÄ™ ona do bezÂpoÅ›redniego doÅ›wiadczenia rigpy, które mieli jogini, kiedy wkraczali na Å›cieżkÄ™ praktyki dzogczen i otrzymywali nauki wprowadzajÄ…ce, inicjacje i przekaz.Rigpy tej nie można urzeÂczywistnić w doÅ›wiadczeniu, dopóki nie wprowadzi siÄ™ w niÄ… praktykujÄ…cego.PotencjaÅ‚ do zamanifestowania siÄ™ rigpy Å›cieżki wypÅ‚ywa z tego, że nasze umysÅ‚y powstajÄ… z pierwotnej Å›wiadomoÅ›ci podstawy.Kiedy bezpoÅ›rednio pozna siÄ™ owÄ… pierwotnÄ… Å›wiaÂdomość, nazywamy jÄ… wrodzonÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… i to wÅ‚aÅ›nie jest Å›cieżka, którÄ… podąża jogin.W tym kontekÅ›cie pierwotÂnÄ…, czystÄ… Å›wiadomość okreÅ›lamy mianem rigpy, a rigpÄ™, która pojawia siÄ™ na duchowej Å›cieżce mianem rang-rig.Pierwsza jest jak Å›mietana, a druga jak masÅ‚o - obie skÅ‚adajÄ… siÄ™ z tej samej substancji, ale aby wyprodukować masÅ‚o, trzeba siÄ™ trochÄ™ pomÄ™czyć.Jest to rigpa pojawiajÄ…ca siÄ™ lub inaczej rigÂpa Å›cieżki, ponieważ wkraczamy na niÄ…, porzucamy jÄ… i z powÂrotem wpadamy w poruszajÄ…cy siÄ™ umysÅ‚.Pojawia siÄ™ w naÂszym doÅ›wiadczeniu z przerwami.Rita jest jednak zawsze obecna - pierwotna rigpa podstawy jest obecnoÅ›ciÄ…, nie poÂwstaje i nie znika - bez wzglÄ™du na to, czy jÄ… rozpoznamy, czy nie.3.PODSTAWA: KUNSZIKunshi (wym.kunszi), podstawa wszelkiej egzystencji i maÂterii oraz umysłów czujÄ…rych istot, jest nierozdzielnÄ… jednoÅ›ciÄ… pustki i przejrzystoÅ›ci, również zwanych przejrzystym Å›wiatÅ‚em.Jest to to samo przejrzyste Å›wiatÅ‚o z jogi snu (kunsziw naukach dzogczen nie jest tym samym, co ta, do której odwoÅ‚uje siÄ™ szkoÅ‚a sutr cittamatra, gdzie kunszi czy inaczej alajavijnana opiÂsuje neutralnÄ…, ale nieoÅ›wieconÄ… Å›wiadomość umysÅ‚u, która zaÂwiera wszystkie kategorie myÅ›li i Å›ladów karmicznych).EsencjÄ… kunszi jest pustka (sunjata).Jest to nieograniczoÂna, absolutna przestrzeÅ„, pozbawiona zjawisk, wrodzonej egzystencji, pojęć i granic.Jest to pusta przestrzeÅ„, która wydaje siÄ™ być czymÅ› zewnÄ™trznym, pusta przestrzeÅ„, którÄ… zamieszkujÄ… obiekty, pusta przestrzeÅ„ umysÅ‚u.Kunszi nie jest ani wewnÄ…trz, ani na zewnÄ…trz, nie można powiedzieć, że istÂnieje (ponieważ jest niczym), ani że nie istnieje, (ponieważ jest samÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…).Jest nieograniczona, nie można jej zniszczyć ani stworzyć: nigdy siÄ™ nie narodziÅ‚a i nigdy nie umiera.JÄ™zyk, który jÄ… opisuje, z koniecznoÅ›ci pogrąża siÄ™ w paradoksach, ponieważ kunszi jest poza dualizmem i poza pojÄ™ciami.Każda jÄ™zykowa konstrukcja, która próbuje jÄ… obÂjąć, jest z góry bÅ‚Ä™dna i może jedynie wskazać na to, czego nie jest w stanie ogarnąć
[ Pobierz całość w formacie PDF ]